Definicja hamulców
Pneumatyczny układ hamulcowy
W przyczepach ciężkich, w pojazdach ciężarowych, a także pociągach stosuje się układy hamulcowe pneumatyczne. Układ hamulcowy pneumatyczny utrzymuje wysokie ciśnienie w układzie. Hamulec pneumatyczny hamuje gdy ciśnienie spada. Spadek ciśnienia następuje gdy kierowca uruchamia hamulec, który uruchamia zawór pneumatyczny zmniejszający ciśnienie w układzie co powoduje uruchomienie hamulców kół. Do podtrzymania ciśnienia w układzie hamulcowym służy sprężarka (najczęściej napędzana silnikiem pojazdu). Zaletą układu pneumatycznego jest to, że po zatrzymaniu silnika kierowca może jeszcze zatrzymać pojazd oraz przy zerwaniu przewodów pneumatycznych hamulec natychmiast zacznie działać i zatrzyma pojazd.
Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/System_hamulcowy_samochodu#Pneumatyczny_uk.C5.82ad_hamulcowy
Klasyfikacja koparek
Koparki jednonaczyniowe można podzielić:
ze względu na rozmiary wykonywanych prac
minikoparki (do 0,16 m?)
koparki małe (>0,16 do 0,50 m?)
koparki średnie (>0,50 do 5 m?)
koparki wielkie (>5 m?)
ze względu na napęd osprzętu
mechaniczne (linowe)
hydrauliczne
ze względu na źródło napędu
parowe ? obecnie już historyczne
spalinowe ? wyposażone w silnik spalinowy
spalinowo-elektryczne ? napędzane silnikami elektrycznymi zasilanymi przez zespół prądotwórczy z silnikiem spalinowym umieszczony na koparce
elektryczne ? zasilane silnikami elektrycznymi czerpiącymi energię z sieci energetycznej
ze względu na sposób prowadzenia osprzętu roboczego:
koparki przedsiębierne, określana również jako odsiębierne ? naczynie urabiające porusza się w ruchu roboczym po krzywej płaszczyźnie pionowej w kierunku od podstawy koparki
koparki podsiębierne ? naczynie urabiające porusza się w ruchu roboczym po krzywej płaszczyźnie pionowej w kierunku do podstawy koparki
ze względu na rodzaj osprzętu:
łyżkowe ? narzędziem roboczym jest otwarte naczynie stalowe z krawędzią tnącą, wyposażone ewentualnie w klapę opróżniającą, umieszczone bezpośrednio na końcu ruchomego wysięgnika
zgarniakowe, określane również jako zbierakowe
strugowe ? wyposażone w wysuwny nóż odcinający grunt w formie strugi
chwytakowe ? wyposażone w chwytak
z osprzętem dźwigowym
z osprzętem kafarowym
z osprzętem ładowarkowym, określane jako koparkoładowarki
z osprzętem specjalnym
ze względu na rodzaj podwozia:
samojezdne:
gąsienicowe ? wyposażone w gąsienicowy układ bieżny
kołowe, określane również jako oponowe
ciągnikowe (przy wykorzystaniu podwozia ciągnika rolniczego
samochodowe (zastosowanie podwozia samochodowego)
kroczące
szynowe ? określane również jako kolejowe
pontonowe ? pływające zainstalowane na jednym lub na kilku pontonach
ciągnione, jako osprzęt montowany na innych maszynach (bezpodwoziowe)
ze względu na rodzaj nadwozia
nieobrotowe ? nadwozie nie ma możliwości obrotu względem podwozia
obrotowe ? nadwozie ma możliwość częściowego lub pełnego obrotu
niepełnoobrotowe
pełnoobrotowe ? możliwość obrotu nadwozia o dowolny kąt
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Koparka_jednonaczyniowa
Czynności zmienne
Wydajność spycharki
Wydajność zależna jest od technologii pracy, wymiarów lemiesza, mocy ciągnika, rodzaju gruntu i pochylenia terenu oraz siły naporu spycharki. Czynnikiem decydującym jest cykl pracy.
Cykl pracy spycharki
Cykl pracy spycharki składa się z czynności stałych i zmiennych, czas jego trwania jest równy: T c = T s t + T z m \displaystyle T_c=T_st+T_zm \displaystyle T_c=T_st+T_zm
Czynności stałe T s t = 2 ( t 1 + t 2 + t 3 ) \displaystyle T_st=2\left(t_1+t_2+t_3\right) \displaystyle T_st=2\left(t_1+t_2+t_3\right)min
zmiany biegów (t1 ? przeciętnie 5s)
zmiany kierunku jazdy (t2 ? przeciętnie 10s)
podnoszenie i opuszczanie lemiesza (t3 ? przeciętnie 4-5s)
Czynności zmienne
odspajanie gruntu i nagarnianie urobku
przemieszczanie urobku
jazda powrotna
Ogólny wzór czasu trwania czynności zmiennych:
T z m = 60 1000 ( l n v j + l ? l n v 1 + l v 2 ) \displaystyle T_zm=\frac 601000\left(\frac l_nv_j+\frac l-l_nv_1+\frac lv_2\right) \displaystyle T_zm=\frac 601000\left(\frac l_nv_j+\frac l-l_nv_1+\frac lv_2\right)
gdzie:
ln ? długość odcinka na którym grunt jest odspajany m
l ? droga jazdy w jednym kierunku
vj ? prędkość jazdy w fazie odspajania km/h
v1 ? prędkość przy przemieszczaniu urobku
v2 ? prędkość podczas powrotu
Efektywny czas pracy
Współczynnik efektywnego wykorzystania czasu pracy jest stosunkiem przepracowanych przeciętnie minut w ciągu godziny (Tn) do czasu rzeczywistego: kc = Tn/60 W normalnych warunkach przyjmuje się do kalkulacji kc = 0,80
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Spycharka